Gå till startsidan

13 tips: Så kommer du in lättare på din arbetsplats
Publicerat den 16 okt, 2020
av Patrik Sandberg

Är du ny på jobbet? Det kan ibland vara lite svårt att komma in i gänget. Har listat 13 enkla knep du kan ta till för att få dina kollegor att tycka om dig.

  1. Först och främst, det är tufft att vara ny på jobbet och du kommer att känna dig extra trött. Se till att sova lite extra, inte planera in för mycket runt omkring arbetet, ta tid för pauser och ät regelbundet och ofta den första tiden.
  2. Känn ingen stress över att du inte kommer in i allt på en gång. Det tar ofta upp till ett år att komma in i alla arbetsuppgifter på en ny arbetsplats.
  3. Glöm inte att det tar ett tag att lära känna dina nya kollegor och deras olika kommunikationsstilar. Uppstår missuppfattningar mellan dig och dina medarbetare – ta det inte personligt! Ju mer ni lär känna varandra kommer ni lära er hur ni kommunicerar på bästa sätt.
  4. Att känna sig utanför sammanhållningen på grund av exempelvis interna skämt eller vissa grupperingar är inte ovanligt. Men kom här ihåg att vi människor är vanedjur och vill känna trygghet, därav fortsätter personer oftast med sina vanliga rutiner trots att en ny person har tillkommit i teamet. Det är alltså inte att du blir exkluderad.
  5. Vänta inte på att bli medbjuden eller inkluderad, ta makten själv och fråga! Följ med på lunch, ta en kaffe med dina kollegor och bjud på dig själv. Känslan av att känna dig på sidan av kommer försvinna inom kort.
  6. Vet du sedan tidigare vad det är som kan vara upphov till exempelvis stress eller osäkerhet i ditt arbete? Passa på när du är ny att på en gång sätta ramar som undviker detta. Formulera vad det är och kommunicera detta på en gång till din chef eller dina nya kollegor. Vet du att du blir stressad av att det är mycket liv och rörelse runt dig? Flagga för detta på en gång! Eller så kanske du vet med dig att du presterar sämre om du inte vet tydligt vad som förväntas av dig? Prata med din chef tidigt så ni från start kan sätta ett bra arbetssätt att tillämpa framåt.
  7. Glöm inte att njuta och ta vara på tillfället! Även om det är tufft och ansträngande att vara ny är det också väldigt roligt. Ta också vara på chansen att bli den du vill vara och är på arbetsplatsen! Ta dig an nya utmaningar, visa nya sidor och ta ut svängarna lite. Det kommer öka chanserna att du trivs under en längre tid på ditt nya arbete.
  8. Fråga saker. Många älskar att prata om sig själva. Ställ frågor om din kollegas liv, projekt och intressen. Vem vet, ni kanske har mycket gemensamt! Börja smått. Det vill säga, gå inte in på allt för personliga detaljer det första du gör. 

9. Ge komplimanger, men gå inte för långt. Komplimanger behöver inte handla om utseende. Om personen har hjälpt dig eller gjort någonting som är riktigt bra – säg det. En positiv kommentar då och då är trevligt, men var måttlig. Om du strör komplimanger omkring dig kan du uppfattas som falsk.

10. Var uppmärksam på kroppsspråk. Att kunna läsa av någons kroppsspråk är en stor fördel. Om du kan göra det går det ofta att styra konversationen i rätt riktning.

11. Var snäll. Kanske säger sig självt, men det är ändå viktigt att påpeka. Om du vill att folk ska gilla dig – var en trevlig person. Du behöver inte vara överdrivet snäll, men att ställa upp för dina kollegor när de behöver det, eller bara tacka för fikat kan gå en lång väg.

12. Gör din läxa. Du ska självklart aldrig förfölja dina kollegor, men att lite smått undersöka vad de gillar och liknande är ingen dum idé. Det kan du använda för att bryta isen.

13. Var naturlig. Försök inte vinna alla hjärtan över en natt. Det kan ta lite tid. Försök inte sträva efter popularitet på arbetsplatsen, utan se det mer som att du utökar ditt nätverk och får nya vänner på kuppen.